اندیشه فردا

سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ، مدیریتی

اندیشه فردا

سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ، مدیریتی

مدیریت و اهمیت آن از دیدگاه امام علی (ع) (2)

جایگاه مدیر
  مطالعه تاریخ گذشتگان ما را به نقش و تاثیر مدیریت در ارتقا و یا انحطاط ملت ها واقف می گرداند. چه بسیارند ملت هایی که از نظر امکانات مادی و زمینه های مساعد فکری و مایه های غنی فرهنگی هیچ کمبودی نداشتند ولی به خاطر نداشتن مدیری مدبر و رهبری آگاه که بتواند با برنامه ریزی صحیح و سازماندهی محکم از نیروهای موجود در جهت هدف استفاده کند در سراشیبی سقوط و شکست قرار گرفته اند و در مقابل ملت هایی بوده اند که با ظهور انسانی شایسته که رهبری و مدیریت آن ملت را بر عهده گرفته و با سازماندهی و بسیج نیروها از کمترین امکانات بزرگ ترین افتخارات را به دست آورده است.

ادامه مطلب ...

فلسفه ی غیبت از منظر روایات (1)

نجاشی در رجال فرموده است: شیخ کلینی (ره) در مدت زمان بیست سال، کتاب بزرگ و ارزشمند «کافی » را تدوین و در سال 329 در بغداد دارفانی را وداع نموده است . البته نجاشی بیان نکرده است آن بیست سالی که کلینی (ره) صرف تدوین «کافی » نموده (1) است، از چه زمانی شروع و در چه زمانی پایان یافته است . چنین برمی آید که زمان تدوین «کافی » بین 300 تا 320 ; یعنی، در حدود چهل سال بعد از آغاز غیبت صغری بوده است .

ادامه مطلب ...

غَیبَت و مَهدَویّت و نگارشهایِ شیخ مفید1

نابع مقاله:

مجله آیینه میراث، شماره 29 ، سَیِّد محمّدرضا حُسَینیِ جلالی / ترجَمه جویا جهانبخش؛

بسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

الحَمدُلِلّهِ الَّذی مَنَّ عَلَینا بِمُحَمَّدٍ نَبِیّه صلّی اللّه علیه و آله دُونَ الأممِ الماضیة وَالقُرونِ السّالفة

ادامه مطلب ...

نظام تعلیمی در افغانستان

کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت در افغانستان
یکی از اهداف اولیه و ضرورت‌های اجتناب‌ناپزیر دولت‌ها، توسعه اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی و رفاه اجتماعی می‎باشد. این امر ممکن نیست جز با توسعه منابع انسانی، گسترش علم و دانش و ظهور استعدادهای نهفته انسان در قلمروهای مختلف و ابعاد وجودی او.

ادامه مطلب ...

سیاست توسعه ء اقتصادی و دشواریهای راهبردی آن درافغانستان

- مقدمه :

     با توجه به گستردگی ابعاد توسعه نیافتگی اقتصادی و انهدام زیرساخت ها و دگرگونی ساختارهای کهن اقتصادی توأم با سلطه ء  اقتصاد غیرقانونی ، در پی حاکمیت اقتصاد جنگی و تبادلوی سودآور دلالی ، نبود سرمایه گذاری مؤلد دربخشهای صنعتی و کشاورزی ، کشورما به وارد کننده ء  عمده ء اقلام مصرفی مورد نیازاولیه و سایرکالاهای ضروری مبدل شده است .

ادامه مطلب ...