اندیشه فردا

سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ، مدیریتی

اندیشه فردا

سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ، مدیریتی

روش تکمیل «طرح تفصیلی پایان¬نامه»

روش تکمیل «طرح تفصیلی پایان­نامه»

آنچه در این نوشتار مختصر می­آوریم، شما را در طراحی تحقیق که معمولا به صورت یک فرم طرح تفصیلی در اختیار شما قرار می­گیرد، یاری می­دهد. علاوه بر آن، در نگارش  قسمت «کلیات» پایان­نامه نیز موفق خواهید بود. در قسمت پیوست نیز نکات مهمی را در باره روش چکیده­نویسی آورده­ایم. این پیوست به خاطر اهمیت چکیده و عدم مهارت بسیاری از دانش­پژوهان در روش چکیده­نویسی آمده است.



[1] - این جزوه، شما را در تدوین «کلیات پایان­نامه» نیز یاری می­دهد.

در چه مرحله­ای از تحقیق باید طرح بنویسیم؟

 با نگاهی به عناصری که در فرم طرح تفصیلی از شما خواسته شده است، به سادگی می­توانید بفهمید که قبل از تکمیل آن، واقعا باید هم در باره موضوع به صورت عام و هم در باره مسئله به صورت خاص، مطالعات کافی داشته باشید. توصیه اکید ما این است که دانش­پژوهان گرامی، ابتدا دهها سؤال به صورت بارش فکری در باره خود موضوع طرح کنند و با مطالعه در باره آن خود را به مسئله تحقیق برسانند. محقق قبل از شروع تحقیق باید بتواند از ابعاد موضوع و مسائل مندرج در ذیل آن تصور درستی داشته باشد. عدم آشنایی کامل و برنامه­ریزی ناصحیح قبل از تحقیق، کار را به دوباره­کاری و هدر رفتن وقت و هزینه و احیانا به یأس و دلسردی می­کشاند. سردرگمی و تضییع وقت و کیفیت پایین پژوهشها و عدم انسجام آنها و گاهی حتی ناکامی در نیل به اهداف تحقیق، در اثر همین آفت است. متأسفانه باید بگوییم که اکثر قریب به اتفاق دانش­پژوهان بدون مطالعه کافی به صورت ناقص به طرح­نویسی می­پردازند. آنها اهمیت طرح را نفهمیدند و تصور می­کنند وقت آنها گرفته­ می­شود. محقق موفق، بسیاری از مطالعاتی را که بعد از طرح می­خواهد انجام دهد، به قبل از طرح منتقل می­کند تا با دید باز و با تسلط کافی نقشه کار خود را ترسیم کند.

چگونه فرم طرح تفصیلی را تکمیل کنیم؟

 مباحث زیر به صورت خلاصه شما را با اجزای طرح تفصیلی آشنا می­سازد و برای شما توضیح می­دهد که در هر قسمت، شما چه اطلاعاتی را باید از قبل داشته باشید و چگونه آن اطلاعات را به فرم انتقال دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم

روش تکمیل «طرح تفصیلی پایان­نامه»[1]

آنچه در این نوشتار مختصر می­آوریم، شما را در طراحی تحقیق که معمولا به صورت یک فرم طرح تفصیلی در اختیار شما قرار می­گیرد، یاری می­دهد. علاوه بر آن، در نگارش  قسمت «کلیات» پایان­نامه نیز موفق خواهید بود. در قسمت پیوست نیز نکات مهمی را در باره روش چکیده­نویسی آورده­ایم. این پیوست به خاطر اهمیت چکیده و عدم مهارت بسیاری از دانش­پژوهان در روش چکیده­نویسی آمده است.

در چه مرحله­ای از تحقیق باید طرح بنویسیم؟

 با نگاهی به عناصری که در فرم طرح تفصیلی از شما خواسته شده است، به سادگی می­توانید بفهمید که قبل از تکمیل آن، واقعا باید هم در باره موضوع به صورت عام و هم در باره مسئله به صورت خاص، مطالعات کافی داشته باشید. توصیه اکید ما این است که دانش­پژوهان گرامی، ابتدا دهها سؤال به صورت بارش فکری در باره خود موضوع طرح کنند و با مطالعه در باره آن خود را به مسئله تحقیق برسانند. محقق قبل از شروع تحقیق باید بتواند از ابعاد موضوع و مسائل مندرج در ذیل آن تصور درستی داشته باشد. عدم آشنایی کامل و برنامه­ریزی ناصحیح قبل از تحقیق، کار را به دوباره­کاری و هدر رفتن وقت و هزینه و احیانا به یأس و دلسردی می­کشاند. سردرگمی و تضییع وقت و کیفیت پایین پژوهشها و عدم انسجام آنها و گاهی حتی ناکامی در نیل به اهداف تحقیق، در اثر همین آفت است. متأسفانه باید بگوییم که اکثر قریب به اتفاق دانش­پژوهان بدون مطالعه کافی به صورت ناقص به طرح­نویسی می­پردازند. آنها اهمیت طرح را نفهمیدند و تصور می­کنند وقت آنها گرفته­ می­شود. محقق موفق، بسیاری از مطالعاتی را که بعد از طرح می­خواهد انجام دهد، به قبل از طرح منتقل می­کند تا با دید باز و با تسلط کافی نقشه کار خود را ترسیم کند.

چگونه فرم طرح تفصیلی را تکمیل کنیم؟

 مباحث زیر به صورت خلاصه شما را با اجزای طرح تفصیلی آشنا می­سازد و برای شما توضیح می­دهد که در هر قسمت، شما چه اطلاعاتی را باید از قبل داشته باشید و چگونه آن اطلاعات را به فرم انتقال دهید.


 

1. مهارت عنوان یابی و شرایط آن

عنوان شبیه یک آدرس است که خواننده را به اثر شما راهنمایی می­کند. عنوان باید جدید و غیرتکراری، واضح و متمایز باشد. استفاده از الفاظی که مشترک لفظی­اند یا به دلائلی ابهام دارند در عنوان جایز نیست. یکی از افراد کلاس روش تحقیق، در عنوان مقاله­اش نوشته بود: «حدود اقلیت­های مذهبی از نگاه شیخ طوسی». به نظر شما این عنوان چه مشکلی دارد؟ آیا حدود و دیات مراد است یا محدوده و قلمرو مجاز برای فعالیتهای یک اقلیت مذهبی در کشور یا منطقه مراد است؟ حدود هم معنای فقهی- حقوقی و سیاسی دارد و هم معنای جغرافیایی. اتفاقا محقق مورد نظر ما در اینجا، قلمرو فعالیتهای مختلف اقلیتهای مذهبی در یک کشور را اراده کرده بود. برای وضوح بخشیدن به عنوان، ناچاریم الفاظ دیگری بدان بیفزاییم. بنابراین، نمی­توان گفت کوتاه بودن عنوان، در کارهای پژوهشی یک مزیت است. در آثار ادبی، معمولا از یک عنوان کوتاه، مثلا دو کلمه­ای یا سه کلمه­ای می­توان استفاده کرد.

 برخی عناوین، انتخاب درستی نیستند. عنوانی مانند «مهدویت آفتاب پشت ابر»، دلالت می­کند محقق معنای مهدویت را نفهمیده است. عناوینی مانند «شک در قرآن» و «خطا در قرآن» که بر یک مفهوم منفی نامطلوب دلالت می­کنند نیز عنوان خوبی نیستند؛ زیرا مشکل روان­شناختی و اخلاقی دارند؛ از سوی دیگر، خوانندگان در سطح یکسانی نیستند و همه آنها از روی قرائن نمی­توانند بفهمند که این یک تفسیر موضوعی است؛ نه اینکه در مسئله اصالت و تاریخ قرآن شک و وقوع خطا جای داشته باشد.

یکی از ویژگیهای مهم عنوان این است که باید به مسئله اشاره داشته باشد. اگر عنوان، یک لفظ مطلق و عام (مانند وحی، علم، انسان­شناسی) باشد، مشیر به مسئله نخواهد بود. شما ابتدا باید بدانید که در صدد حل چیزی هستید و گم­شده شما در این مقاله چیست و سپس، آن را در یک عبارت اعلام کنید. عنوان باید به گونه­ای باشد که شنونده بفهمد شما در مقاله­تان می­خواهید به چه سؤال مهمی پاسخ دهید. اگر می­خواهید عنوان مناسبی برای مقاله انتخاب کنید، بهترین راه این است که آن سؤال مهمی را که در انتهای طرح مسئله، آوردید به دقت ملاحظه کنید.

چند مثال برای عنوان غلط: کار از نظر آیات و روایات؛ موفقیت از نظر قرآن؛ پژوهشی در باره ولایت فقیه؛ شرایط منتظر واقعی؛ کفر از نظر آیات و روایات؛ صبر در اسلام؛ تقوا و آثار اخروی آن؛ عوامل افزایش طلاق در دهه­های اخیر.

چند مثال برای عنوان درست: نقش سؤال در تربیت اخلاقی کودکان؛ جلوه­های رحمت حضرت ولی عصر عجل الله نسبت به شیعیان؛ معیار تکفیر از نظر قرآن؛ آثار اخروی تقوا از نظر قران و روایات؛ عوامل روانی افزایش طلاق در دهه اخیر در شهرستان ...؛

2.    بیان مسئله

شما در قسمت بیان مسئله[2] باید حداقل 4 مورد را بگنجانید: الف) تعریف عنوان؛ ب) طرح مسئله؛ ج) تحدید مسئله از طریق تبارشناسی؛ د) تحدید مسئله از طریق تحدید زمانی، مکانی، هدفی، روشی، منبعی و لایه­های بحث. اگر در طرح­نامه، فضای کمی برای این موارد در نظر گرفته شده است، ناچار هستید به صورت فشرده به هر سه مورد بالا اشاره کنید، اما روی طرح مسئله به خاطر اهمیتی که دارد، تکیه بیشتری داشته باشید. اکنون به توضیحاتی در باره این چهار مورد توجه کنید.

الف) تعریف عنوان

لازم است که محقق در همان بندهای اول پژوهش خود، بعد تعریف عنوان یعنی تعریف متغیرها و رابطه آنها به تبارشناسی بپردازد و سپس انواع تحدید و تعیین دامنه را به روشنی بیان کند. به این چند عمل، تعریف یا تبیین موضوع می­توان گفت. در اینجا به جای موضوع، گاهی عنوان گفته می­شود. برای تعریف عنوان، در حد چند سطر روشن کند که منظور او از این عنوان چیست. برای تعریف عنوان، یک لغتنامه درست نکنید! فهرست کردن معانی چند لفظ را نمی­توان تعریف موضوع نامید. با چند جمله کامل توضیح دهید که از عنوانی که در بالای نوشته خود آوردید، مراد شما چیست و شما انتظار دارید خواننده از آن الفاظ به کار رفته در عنوان شما چه معنایی را باید اخذ کند. شما با این کار فضای بحث را روشن می­سازید و خواننده از همان ابتدا، به اجمال، می­فهمد که کار شما چیست. کار شما در این چند سطر، شفاف­سازی، اطلاق­زدایی و زمینه­سازی است. می­توانید به دور از اختلافات موجود در تعریف مفاهیم، به آنچه که مد نظر شماست، اشاره کنید. اکنون آیا می­توانید موضوع «علم و دین» را تعریف کنید؟

ب) طرح مسئله

بهترین راه طرح مسئله این است که اگر می خواهید مسئله خود را مثلا در 10 سطر، طرح کنید. در جملات اولیه که «بدنه مسئله[3]» نامیده می­شود، چند جمله خبری بیاورید که به وسیله آن به صورت یک گزینش ماهرانه اطلاعات، اصول و مبانی و نظرهای موجود و آگاهی لازم را به خواننده بدهید و سپس، به صورت طبیعی و منطقی از دل آن اطلاعات، سؤال نهفته خود را که بسیار شبیه عنوان مقاله شماست، ابراز کنید. البته، این مقدمه­چینی باید به نحوی دقیق باشد که خود خواننده نیز اگر آن اطلاعات داده شده را کنار هم بگذارد به یک پرسش منتهی شود. ما در طول روز بارها طرح مسئله می­کنیم؛ مثلا در نزد پزشک برای شرح بیماری و علائم آن؛ در نزد مکانیک برای فرایند خرابی یک وسیله نقلیه؛ برای گم شدن چیزی که اصلا انتظار نمی­رفت. باید دقت کنیم که در لا به لای طرح مسئله، پاسخ و راه حل آن را نگنجانیم. شکل زیر ساختار طرح دقیق مسئله را نشان می­دهد:

................. ّ

+

.................

+

.................

+

..................

+

..................

+

...................

= ؟

 

یک مثال برای طرح مسئله:

عنوان پایان نامه: رابطه تقیه مستمر با تضعیف ایمان

تقیه که به معنای مخفی نگه داشتن عقاید است، شخص متدین را گاهی در شرایطی قرار می­دهد که وی ناچار است به مدتهای طولانی و در محافل گوناگون عقاید خود را ابزار نکند و بر اساس مقتضیات آن عملکردهای محسوسی نداشته باشد. از سوی دیگر، ایمان علاوه بر قلب باید به زبان نیز جاری شود و در ارکان و اعضا نیز به مقتضای آن عمل شود. با توجه به اینکه که بین ظاهر و باطن ارتباط زیادی وجود دارد و اعمال ظاهری انسان ممکن است در دل او نیز نهادینه شود، این سؤال پیش می­آید که آیا تقیه مستمر ممکن است به ضعف و سردی ایمان نهفته و عمل نشده در دل شخص بینجامد؟ به عبارت دیگر، آیا بین تداوم تقیه و ضعف ایمان رابطه­ای برقرار است؟

ج) تبارشناسی

محقق باید بداند که موضوع او ذاتا به چه علمی تعلق دارد و علاوه بر آن، در چه علوم و شاخه­هایی از آنها و از چه حیث و و زوایایی «قابلیت» بحث دارد؛ یعنی اگر در باره موضوع مقاله، محققان سایر رشته­ها بخواهند تحقیق کنند نوع نگاه آنها چگونه خواهد بود؛ مثلا موضوع «کار» در علوم مختلف از چه زاویه­ای مورد بحث قرار می­گیرد. محقق برای دست­یابی به یک تبارشناسی خوب، باید اجمالا از مسائل علوم دیگر و ویژگی بحث آنها اطلاع داشته باشد. پژوهشگر تیزبین، هنگامی که قبل از طرح، برای گسترش اطلاعات به مطالعه پیشینه­های تحقیق می­پردازد، همواره به این سؤال نیز فکر می­کند که: «این موضوع من به کدام علوم می­تواند مربوط شود؟». تبارشناسی فقط به علوم مشهور یا مباحث آن خلاصه نمی­شود؛‌ بلکه در تبارشناسی می توان به محافل و فضاهای خاصی که این بحث در آن طرح می­شود نیز، اشاره کرد.

چرا باید تبارشناسی کرد؟ با نگاهی به نکات زیر به اهمیت و ضرورت تبارشناسی پی­ می­برید: الف) محقق وقتی تشخیص داد که موضوع او در سلسله مراتب معارف بشری در کجا ریشه دارد و محل یا محل­های قابل بحث برای آن کدامند، دیگر مرزها را خلط نمی­کند؛ ب) او می­تواند تحقیق را ساماندار و منتظم کند؛ چارچوب نظری، اصول، ضوابط، روشها و ابزارهای تحقیق را از همان گستره خاص اخذ کند؛ ج) تبارشناسی سبب می­شود که محقق جایگاه تحقیق خود را در نقشه علم پیدا کند و با تحقیقات پیشین و پس از خود به صورت یک عضوی از خانواده و تاریخ آن علم عمل کند و این همان هویت جمعی پژوهش است. با این کار، از تکرار در تحقیق پرهیز می­شود. ملاک اولویت و ضرورت تحقیق در مسئله خاص را بر حسب گستره­ای می­توان یافت که تحقیق متعلق به آن است؛ د) داشتن نوآوری، در گرو تبارشناسی صحیح است؛ زیرا ملاک نوآوری در تحقیق، تاریخ علم است. تولید علم به معنای رسیدن تحقیق به امری جدید در تاریخ علم است؛ اعم از اینکه آن امر جدید مسئله نوینی باشد یا نظریه­ای جدید، راه و روش جدید.

در برخی از فرم­های طرح تفصیلی، از محقق، تبیین موضوع خواسته می­شود و از تعبیر «تبارشناسی» چیزی به چشم نمی­خورد. در این موارد، باید در ذیل تبیین موضوع که به ابعاد و زوایای موضوع می­پردازیم، تبارشناسی را نیز مطرح کنیم. از این رو، تعریف عنوان یا موضوع را می­توان با تبارشناسی ادغام کرد. چه بسا، اگر طرح مسئله از ما خواسته نشود، آن را نیز باید در ذیل «تبیین موضوع» بیاوریم.

مثالهایی برای تبارشناسی:

مثال (1): تقیه به خودی خود یکی از مباحثی است که علوم و شاخه­های متعددی می­تواند مورد بحث قرار بگیرد. احکام خمسه آن در شرایط مختلف بر عهده فقه است. نقش تقیه در اعتماد به احادیث و روایات و روایان آنها به فقه الحدیث و علم رجال مربوط می­شود. از این حیث که تقیه در روابط اجتماعی مردم در یک جامعه چه تغییری می­تواند ایجاد کند، به علم جامعه­شناسی ربط دارد. محققان ادیان و فرق و مذاهب نیز می­توانند از زاویه اینکه این آموزه در کدام ادیان و مذاهب و چگونه در آنها جریان دارد، به بحثهای خاص خودشان بپردازند. پیدایش و سیر و تحولات و تطورات و نیز وضع فعلی آن را از نگاه تاریخی می­توان بحث کرد. بحث تقیه، جنبه روان­شناختی نیز می­تواند داشته باشد... اما در تحقیق حاضر ابتدا از نگاه تاریخی و سپس آن را از نگاه کلامی پیگیری خواهیم کرد تا رابطه آن را با ایمان در صورت تداوم تقیه بررسی کنیم. 

مثال (2): اگر در باره «ادراک حسی» پایان­نامه می­نویسیم، باید بیان کنیم که ادراک حسی علاوه بر فلسفه، علم النفس و معرفت­شناسی با برخی علوم تجربی نظیر روان­شناسی ادراک، فیزیولوژی و عصب­شناسی مرتبط می­شود. مثلا آنچه که قوای حسی گزارش می­دهند چقدر با واقع مطابقت دارد، کار معرفت­شناسی است. اینکه نفس ما به چند قوای حسی مجهز است و چگونه آنها را مدیریت می­کند کار فلسفه در مبحث علم النفس است. توصیف نحوه وقوع ادراک کار روان­شناسی است. اینکه اگر در قوه بینایی اختلالی حاصل شود، در فرآیند ادراک چه اختلالی رخ می­دهد، شاید کار فیزیولوژی باشد. محقق بعد از بیان این منظرها، در زاویه انتخابی خودش متمرکز می­شود.

مثال (3): اگر پژوهش ما در باره «مسئله شرّ» است، باید بیان کنیم که این مسئله در علومی مانند کلام، فلسفه، عرفان و اخلاق، از زوایای و نگاههای مختلف قابل بررسی و تحقیق است. شر در علم کلام از لحاظ سازگاری یا عدم سازگاری با مسئله عدل، قدرت و لطف الهی مورد توجه است. در فلسفه با ماهیت عدمی یا وجودی شر و رابطه آن با ممکنات سر و کار دارند. در عرفان رابطه شر با تجلیات الهی بحث می­شود. در اخلاق به شر اخلاقی که در اثر قوه اختیار انسانی و در قالب گناه رخ می­دهد می­پردازند. بدین ترتیب، انتظارات بایسته از محقق باید مشخص می­شود.[4]

د)سایر محدودسازی­های مسئله

قلمرو و دامنه تحقیق مسئله را باید روشن کنید. محقق هم حق دارد و هم وظیفه دارد بحث خود را محدود و جزئی کند. از این رو، وی باید با توجه به مهارتها و امکانات خود، قلمرو بحث را از لحاظ مکانی، زمانی، منابع، روش و اهداف و لایه­های بحث محدود کند. شما می­توانید تصمیم بگیرید که بر اساس منابع خاصی یا حتی یک منبع خاص، تحقیقی را ارائه دهید. هدف شما ممکن است به توصیف ختم شود و تبیین و چرایی مطلب را جزو وظایف خود ندانید. همچنین، می­توانید برای بررسی مثلا عوامل انحراف انسان، فقط به عوامل درونی یا بیرونی متمرکز شوید. همه اینها محدودسازی قلمرو تحقیق است و باید به آنها اشاره کنید. البته چنین نیست که بتوانیم هر مسئله­ای را از تمام این جهات محدود کنیم. اگر یک کتابی با عنوان «جایگاه علم در اسلام» در حال تألیف باشید، شاید تحدید زمانی و مکانی در باره آن، موردی نداشته باشد. اکنون به دو مثال دیگر توجه کنید:  مثال(1): بررسی علل روانی افت تحصیلی در مدرسه راهنمایی پسرانه در مجتمع آموزشی شهرستان در سال جاری. مثال (2): رفتار پیامبر بزرگوار اسلام با جوانان اهل علم در مدینه.

3.    اهمیت و ضرورت

هر محققی برای اینکه از لحاظ اولویت و نیازسنجی، موضوع انتخابی خود را توجیه کند، باید به نکاتی اشاره کند که گزینش او را توجیه کند. می توانید اشاره کنید که موضوع شما به خودی خود در مهندسی فرهنگ و عقاید ما چقدر اهمیت دارد. ممکن است توضیح دهید که اگر از موضوع انتخابی شما غافل باشیم، چه عوارضی پیش می­آید. همچنین می­توانید به پیامدهای مثبت تحقیق در این موضوع اشاره کنید. اختلاف آراء در مسئله نیز، که به طور طبیعی نوعی سردرگمی برای محقق یا عرف جامعه به وجود می­آورد، می­تواند ضرورت بحث شما را توجیه کند. کمبود اطلاعات و ایجاد خلاء معرفتی در یک زمینه از دیگر عواملی است که اولویت و اهمیت بحث را نشان می­دهد. اشاره به ناسازگاری اطلاعات موجود، یا ابهام و خلط در مباحث، راه دیگری برای اثبات اهمیت و ضرورت به شمار می­رود.

4.    فواید و کاربردهای تحقیق

بیان کنید که انجام این تحقیق چه فایده­هایی دارد. همچنین کاربردهای تحقیق خود را مطرح کنید. کاربردها را همیشه نمی­توان به طور مشخص، پیش­بینی کرد. به عنوان یک مثال هدف از چاپ روزنامه اطلاع­رسانی است، اما در بسیاری از حرفه­ها مورد استفاده قرار می­گیرد؛ از قصابی گرفته تا نظافت شیشه­ها. محقق، در صورت نیاز، می تواند اشاره کند که در محافل علمی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، مراکز درمانی، مراکز صنعتی و اداری می­توانند از پژوهش او استفاده کنند.

5.    پیشنیه­ها (سابقه­ها)

الف) پیشینه مسئله یا تاریخچه پیدایش مسئله

در سابقه­شناسی یا پیشینه مسئله، به قدمت و سن و سال پیدایش مسئله توجه می­شود. باید بفهمیم که خاستگاه آن کجا، چگونه و تطورات و تحولات و وضعیت فعلی آن چگونه است. اگر مسئله، شما در برهه­ای از زمان وجود نداشته است، سعی کنید با تحلیل نشان دهید که فضای مساعدی برای طرح آن وجود نداشت.

ب) پیشینه پژوهشهای مسئله

در باره ضرورت سابقه شناسی پژوهشهای انجام شده،‌ به این اصل واقفیم که علم محصول عقل جمعی بشر و تدریجی و ذره­ای و همراه باخطا است. در پیشینه پژوهشهای مسئله، منابع موجود را در یک سیری کلی می­بینیم و یا آنها را به چند دسته تقسیم می­کنیم و محتویات آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم. در همین جاست که به چگونگی نوآوری­های خودمان نیز اشاره می­کنیم.

در پیشینه باید هم به سابقه عام و هم خاص مسئله توجه شود تا بتوان به این پرسشها پاسخ داد: زمینه این بحث چه بوده است؟ منابع و سوالات پیشینه چه بوده است؟ و روش و نظریه او چه بود؟

در این مرحله، مطالعه باید عمیق،‌ انتقادی و گزینشگرانه باشد. فیش­برداری لزومی ندارد و هدف پاسخ به سوالات فوق است. می­توان ابتدا فهرستی از منابعی که در مظان فایده برای ما هستند، تهیه کرد و با تهیه فیشهای توصیفی در مورد منابع، مشخص کنیم که چه مقدار از فلان منبع به بحث ما مرتبط است و به کدام سوال اصلی یا فرعی ما مربوط می شود. از منابع خاص­تر و معتبرتر شروع به مطالعه عمیق و نقدی بکنیم. تعدد منبع را به مثلا دو منبع تقلیل دهیم. بهتر است که سیر مطالعات از کلی به جزئی باشند؛ مثلا با نگاه به یک دائره المعارف مهندسی زوایای بحث و ابعاد آن را می توان مشخص کرد. در نگارش پیشینه بهتر است سیر تاریخی آثار را رعایت کنیم. باید به نحوی بتوانیم مسئله منتخب خود را در روند علم توجیه کنیم. اگر پژوهشهای قبلی در کار نباشد،‌ به مشکلات و خلل موجود اشاره می­کنیم.

6.    نوآوریهای بحث

از جهات زیر می­توان نو­آوری داشت: محتوا، روش، منابع، مخاطب، تقریر، ساختار، انتخاب مسئله، فرضیه و از لحاظ تطبیقی بودن، میان­رشته­ای بودن و مانند اینها.

7.    بیان سؤال اصلی و سؤالات فرعی

سؤال اصلی همان عنوان پایان­نامه شماست ولی به صورت سؤالی مطرح شده است. توصیه می­شود یک سؤال اصلی داشته باشید تا مدیریت مباحث پایان نامه آسان­تر شود.  این سؤال ممکن است تا حدی کلی باشد و بتوانید آن را به تعداد فصول تجزیه کنید. طبیعی است که سؤال اصلی را در یک جمله نمی­توان پاسخ داد. بنابراین، باید آن را به چند سؤال تجزیه کرد و به تدریج پاسخ داد. این پرسشهای جزئی­تر را  سؤال فرعی ­می­گویند. این سؤالات برای فصلهای پایان نامه، «عنوان­ساز» هستند. بنابراین، محققی که چهار سؤال فرعی دارد، تحقیق او نیز چهار فصل خواهد داشت. البته اگر «کلیات» را فصل یک بنامد، مجموعا پنج فصل خواهد داشت. برخی کارشناسان روش تحقیق، کلیات را فصل یک قرار نمی­دهند و آن را یک بحث «فرافصلی»  می­دانند.

مثلا اگر عنوان تحقیق شما این است که آسیب­شناسی مبلغ کدامند، شما می­توانید آن را به چند سؤال دیگر تجزیه کنید: آسیبهای علمی مبلّغ کدامند؟ آسیبهای اخلاقی مبلّغ کدامند؟ آسیبهای روانی مبلّغ کدامند؟ آسیبهای روش­شناختی مبلّغ کدامند؟ اینها عناوین فصلهای پایان نامه شما هستند، البته عناوین فصلها بهتر است از حالت سؤال، خارج شوند و به صورت شبه جمله­ درآیند.

  دقت داشته باشید که این پرسشهای فرعی خودشان می­توانند به دهها سؤال ریزتر که شاید بتوانیم آنها فرعی فرعی بنامیم، تجزیه شوند و در درون فصلهای مربوط به خودشان به آنها پاسخ دهیم. مثلا در همان مثال بالا، که یکی از فصلهای آن به «آسیبهای علمی مبلغ در عصر حاضر»، می­پردازد، باید به سؤالاتی دیگر پاسخ دهیم مثلا: آمادگی علمی یعنی چه؟ آمادگی علمی بر چند قسم است؟ اساسا" چه سطحی از آمادگی، لازم است؟ پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام، از مبلغان اعزامی خود تا چه حد آمادگی انتظار داشتند؟

مثال دیگر:

سؤال اصلی: روش تحقیق در علوم حوزوی چگونه است؟

سؤالات فرعی:

روش تحقیق در ادبیات عرب چگونه است؟

روش تحقیق در تاریخ اسلام چگونه است؟

روش تحقیق در اصول فقه چگونه است؟

روش تحقیق در فقه چگونه است؟

روش تحقیق در علوم قرآنی و تفسیر چگونه است؟

8.    فرضیه­سازی

فرضیه به صورت یک جمله خبری بیان می­شود و اطلاعات قبلی و مطالعات فعلی محقق، آن را پشتیبانی می­کند. محقق برای رسیدن به این جواب حدسی و موقت باید به اندازه کافی مطالعه و تأمل کند. توجه داشته باشید که به تعداد سؤالات فرعی (سؤالاتی که عنوان فصل را می­سازند) فرضیه ارائه دهید.

برخی از کارشناسان معتقدند در مواردی که یک آیه یا حدیث یا هر نص (متن) دیگری را می­خواهیم تفسیر کنیم، فرضیه یا هر نوع پاسخ قبلی، به منزله یک حجاب عمل می­کند و ممکن است فرایند شرح و تفسیر و مرادشناسی متن را مختل کند. به ویژه، در متون مقدس، شائبه تفسیر به رأی نیز احساس خواهد شد. از این رو، در این نوع تحقیقها، داشتن پرسش را به منظور استنطاق متن، کافی می­دانند.

اگر با فرضیه، درست برخورد شود، تعصب و حجاب نمی­آورد. بنابراین، توصیه می­شود که نباید پنداشت که فرضیه حتما باید اثبات شود، بلکه باید بررسی شود؛ راه برای جرح و تعدیل فرضیه همیشه باقی است.

9. فرضیه رقیب

پاسخهای دیگری که برای سؤالات اصلی وجود دارد، فرضیه رقیب محسوب می­شوند. احتمال دارد آن پاسخها قائل نداشته باشند، اما محقق با دقتی که دارد به آن دیدگاهها نیز توجه دارد و به اصطلاح «دفع دخل مقدر» می­ کند. اگر بحثهای شما به صورت غیرمستقیم نتوانست فرضیه رقیب را از صحنه خارج کند، فصل یا بخشی از تحقیق را به آن اختصاص دهید.

10.                       پیش فرضها و مبانی

لازم نیست محقق تمام مقدمات را اثبات کند. برای اینکه تمرکزگرایی رعایت شود و تحقیق مسئله­محوری خود را حفظ کند، باید بر مسئله تمرکز کنیم. مبانی را اگر با مسئله خلط کنیم، مقدمه ما از ذی المقدمه بیشتر می­شود. برای اینکه تحقیق کنیم روش مناظره امام رضا علیه السلام با خصم چگونه بود، لازم نیست به وجود خصم، انواع تعاریف مناظره و اقسام آنها و تاریخچه آن در جهان اسلام و اینکه اصلا آن بزرگوار مناظره­هایی داشت یا نداشت، وقت زیادی صرف کنیم. باید با رعایت تناسب در حجم کل نوشتار، به سرعت خود را به مسئله اصلی برسانیم.

11.                       اهداف پژوهش

کارهای که محقق در متن تحقیق انجام می­دهد، همان اهداف اوست؛ مانند توضیح، رفع ابهام، اثبات، تعریف، دفع شبهه، توجیه، تبیین. زمینه­سازی برای ...؛

12.  روش

روش باید با سؤالات تحقیق هماهنگ و مناسب باشد. پرسش فلسفی، از راه استدلال عقلی پاسخ داده می­شود. علل طلاق در جامعه امروز را نمی­توان با تتبعات فلسفی حل کرد. اینکه جنگهای حضرت علی علیه السلام چه ویژگیهایی داشتند، از راه و روش تاریخی و مستندسازی جواب می­گیرد. جست و جوی نظر اسلام و قرآن از آیات و احادیث، روش تفسیری لازم است و از ابزار تحلیل بهره­ می­گیرد. در اثبات ضرورت امام، علاوه بر ادله عقلی از روش نقلی نیز می­توان استفاده کرد. محقق می­تواند با رویکرد مقایسه­ای بحث کند و یا مسئله تحقیق خود را به روش میان­رشته­ای در دو یا چند رشته پاسخ دهد. به هر حال، روشها متعددند و باید متناسب با مسئله باشند. در برخی از پژوهشها از چند روش استفاده می شود. یکی از مواردی که باید چند روشی عمل کنیم، در جایی است که موضوع ما دارای ابعاد و جنبه­های مختلف تعریفی، توصیفی، توجیهی، تبیینی و تفسیری باشد. در این صورت، باید با دقت لازم در هر قسمتی روش مقتضی را اعمال کنیم.[5] آنچه به عنوان «روش کتابخانه­ای» نامیده می­شود، باید توجه داشته باشیم که دو مرحله دارد: مرحله گردآوری اطلاعات لازم و مرحله تجزیه و تحلیل محتوا، یا اندیشه­ورزی روی اطلاعات است. به طور کلی، روشهای جمع­آوری اطلاعات عبارت­اند از: مشاهده، مصاحبه، پرسش­نامه، رجوع به مدارک. وقتی که مدارک مکتوب منبع تحقیق ما هستند، فیش­برداری می­کنیم. روش فیش­برداری نیز به دستی و رایانه­ای تقسیم می­شود. برخی از محققان نیز تلفیقی از دو روش را استفاده می­کنند.

 به طور کلی، روش عبارت است از مجموعه­ای از فعالیتهایی که محقق بر اساس امکانات موجود برای رسیدن به اهداف تحقیق، انجام می­دهد. بنابراین، بسیاری از تقدیم و تأخیرهای بجا و اتخاذ نگاه خاص و مؤثر و مانند آن، همه جزو روش محسوب می­شوند. باید توجه داشته باشیم که ممکن است در یک پایان­نامه یا مقاله، به تناسب هر فصل و قسمت، از روشهای متعددی استفاده شود. به هر حال، گاهی یک پژوهش اقتضا می­کند، که چندروشی عمل کنیم و به اصطلاح،‌ در روش، کثرت­گرا و پلورالیست باشیم؛‌ مثلا تعریف، توصیف، توجیه، ‌تبیین، تفسیر و توصیه، در مراحل یک تحقیق روش خاص خود را می­طلبند. محقق در این صورت، باید با بصیرت کامل، هر بخشی را تنها با روش خاص خودش به انجام برساند. انتخاب روش مناسب تابع مسئله و فرضیه مورد پژوهش است.

13.   موانع و محدویت­های تحقیق

به شرح مشکلات شخصی و شکوه و شکایت از برخی مشکلات جزئی نپردازید. به مشکلاتی اشاره کنید که اگر هر محققی در این موضوع تحقیق کند، معمولا با آن مواجه می­شود؛ مثلا کمبود منابع یا جدید بودن مسئله تحقیق و مانند آن.

14.   نتایج علمی و عملی تحقیق

محقق در اینجا باید تحقیق را انجام شده، فرض کند و اشاره کند که از لحاظ علمی و عملی به چه دستاوردها و نتایجی دست یافته است. 

15.   سازماندهی تحقیق

فهرست مطالب را می­توانید از روی فهرست سؤالات بازنویسی و ویرایش کنید. اگر قبلا، مسئله خود را به پرسشهای متعددی تجزیه و سپس آن سؤالات را منظم و مرتب کرده باشید، در این مرحله مشکل خاصی نخواهید داشت. پرسشهای فرعی، عنوان فصلها را شکل می­دهند و پرسشهای ریزتری که در بندهای فصل باید جواب بگیرند، از فهرست مفصل سؤالاتی که به صورت بارش فکری طرح کرده­ بودید، قابل تشخیص است.

 نحوه توجیه ساختار تحقیق

شما در انتهای مقدمه مقاله، یا در اواخر کلیات پایان­نامه باید از چینش و نظمی که در اجزای نوشتار ایجاد کردید، دفاع کتبی داشته باشید. باید توجیه کنید که چرا تحقیق خود را در سه قسمت یا فصل سامان می­دهید. توضیح دهید که حجم مطالب چرا در فلان فصل کم یا زیاد است. به هر حال، آنچه که در گزارش تحقیق شما آمده است و آنچه نیامده است باید عاقلانه توجیه شوند.

شما در انتهای مقدمه مقاله، یا در اواخر کلیات پایان­نامه باید از چینش و نظمی که در اجزای نوشتار ایجاد کردید، دفاع کتبی داشته باشید. باید توجیه کنید که چرا تحقیق خود را در سه قسمت یا فصل سامان می­دهید. توضیح دهید که حجم مطالب چرا در فلان فصل کم یا زیاد است. به هر حال، آنچه که در گزارش تحقیق شما آمده است و آنچه نیامده است باید عاقلانه توجیه شوند.

راهکایی برای سازماندهی بهتر

1.  بررسی کنید در مفاهیم به کار رفته در عنوان، واژه­های عام کدام­اند. آنها را تجزیه کنید تا فصول شما مشخص شوند.

2.  فصلها را بر اساس تعداد سؤالات اصلی نیز می­توان تعیین کرد.

3.  توجه و تمرکز در اهداف مشخص شده، تحقیق فراموش نشود. مباحث غیرلازم و پراکنده و بی­ریط نیاورید.

4.  در مورد موضوع خود باید اطلاعات کافی داشته باشید.

5.  بررسی کنید که آیا تنظیم مباحث شما بر اساس یکی از الگوهای نظم­بخشی (از کل به جزء، از کلی به جزئی، ترتیب مکانی یا زمانی و غیره) امکان دارد؟

6.  موضوع را جزئی و محدود کنیم.

7.  استفاده از تجربیات دیگران و الگوگیری و شبیه­سازی با توجه به آثار آنها فراموش نشود.  

اگر با اهل فن مشاوره کنید ضرر نمی کنید.

17.    مدیریت زمان

بهتر است زمان را از آخر تقسیم کنید. اگر 2 نیمسال برای پایان­نامه وقت دارید، مهلت ماشین­نویسی، ویرایش و بازبینی را ابتدا تعیین کنید. سپس، تعیین کنید در هر ماه باید چه قدر کار انجام شود. متأسفانه بارها مشاهده شده است که دانش­پژوهان کار خود را انباشته کردند و به عنوان یک رفع تکلیف و چه بسا با ضعفهای فراوان، پژوهش­نامه خود را تحویل دادند.

$$$

پیوست (1): در باره چکیده­نویسی و تشخیص و تعیین واژگان کلیدی

روش چکیده­نویسی

یکی از مؤلفه­های اخلاق پژوهش که برای اطلاع­رسانی آسان­تر نیز کاربرد زیادی دارد، چکیده مقاله­ها و پایان­نامه هاست و خواننده را در اولویت بندی و برنامه­ریزی های مطالعاتی یاری می­دهد. بارها مشاهده شد که برخی از نویسندگان مبتدی، نکاتی سربسته و به صورت فهرست­ را با عنوان چکیده، نگاشته­اند و عناصر لازم را در آن نیاوردند. برخی نویسندگان، در چکیده­های نوشته­هایشان از دادن اطلاعات مضایقه می­کنند و به زور می خواهند خواننده را به متن مقاله بکشانند![6] چکیده با خلاصه و نتیجه تفاوت دارد؛ تفاوت چکیده مقاله و پایان­نامه بیشتر در حجم و اجمال و تفصیل است. چکیده به اقسامی تقسیم می شود: چکیده پدیدآور، تلگرافی، چکیده تمام نما، توصیفی، راهنما و سوگیرانه. مراد از چکیده در مقاله پژوهشی، چکیده پدیدآور است که توصیفی، بدون سوگیری و به عنوان چکیده تمام نما و توصیفی نگاشته می شود (اصول و فنون، قراملکی، ص 197). به هر حال، با توجه به ضعفهای متعددی که در چکیده­نویسی مشاهده می­شود، تأمل دراهداف و ویژگیهای چکیده و ارائه چند توصیه در باره یک چکیده خوب و فنی، ضرورت دارد.[7] بدین ترتیب، ابتدا باید به اهداف چکیده­نویسی اشاره کنیم.

هدف چکیده

چکیده، که از لحاظ زمان، آخرین چیزی است که نوشته می­شود، اولین چیزی است که خوانده می شود و در مقالات پژوهشی، کارکردهای مفیدی را بر عهده دارد. چکیده می­تواند به صورت تمام­نما و با زبان توصیف، صادقانه و به زبان صریح یک تصویری کلی از مسئله، نظریه­های مختلف، ادله و روش و نتایج تحقیق به دست دهد. محققی که همواره در جست و جوی منابع است، با مطالعه چکیده هر اثر در می­یابد که آن اثر تا چه حد می­تواند سؤالات تحقیق او را پاسخ دهد. هدف از چکیده در آغاز یک منبع، آشنا کردن خواننده و ایجاد آمادگی در او برای جستجو و کاوش تمام آن منبع است. چکیده معمولا به خواننده این امکان را می­دهد که بتواند با ارزیابی محتوایی متن، میزان ارتباط و کارآیی آن را برای اهداف مطالعاتی و پژوهشی خود دریابد.

حجم و محتوای چکیده

حجم چکیده بستگی به حجم نوشتار دارد. با این حال، گاهی درخواست می­شود که برای مقاله 150 کلمه و برای پایان­نامه 300 کلمه نوشته شود. برخی نویسندگان نیز می­توانند با کمتر از این حجم نیز، چکیده­ای گویا برای مقاله خود بنویسند. به نظر می­رسد با توجه به اصل کوتاه­نویسی و اختصار، این کار اشکالی نداشته باشد. مهم این است که بتوانیم در حد کفایت، اجزای لازم برای یک چکیده را در همان حجم کم، بگنجانیم.

محتوا یا اجزای چکیده عبارت است از: تعریف مسئله، پیشینه، فرضیه، روش حل مسئله، اشاره­ای به منابع، نتایج بحث به صورت شفاف. به دستاوردهای خود یا اگر روش خاصی داشتید، حتما اشاره کنید. در چکیده­نویسی گاهی شایسته است پیشینه خود مسئله و جهت­گیری عمومی پژوهشهای مسئله به صورت اشاره­ای و در یک سیر منطقی ذکر شود و سپس محتوا و هدف مقاله خودمان را در آن هویت جمعی به صورت چکیده بیاوریم[8].

ویژگیهای زبانی و نگارشی چکیده

چکیده باید کاملا منسجم، گویا، کوتاه و پرمعنا باشد. از مترادفها و حشوها پرهیز شود. الفاظی مانند «در این نوشته،‌ در این پایان­نامه و باید بگویم و ناگفته نماند و البته قابل ذکر است که و....»‌ حشو زاید است. متأسفانه در اثر کم­توجهی­ها، قلم بسیاری از دانش­پژوهان از حشوهای متعددی رنج می­برد. این نقطه ضعف، در چکیده که بیشتر در معرض دید دیگران است، باید برطرف شود. توصیه می­شود چکیده را چند بار ویرایش و بازخوانی کنیم یا به اهل فن نشان دهیم.

زبان چکیده از ویژگیهایی برخوردار است. زبان و ادبیات چکیده، همان زبان و ادبیات مقاله است. چکیده فقط نشانگر تصور شما از مسئله یا مسائل تحقیق، نظریات گوناگون، نظریه شما و ادله و روش تحقیق است. همچنین چکیده فاقد ارزشیابی در محتواست.[9] چکیده نیاز به استدلال و مستند­سازی ندارد. از این رو، آوردن پاورقی برای چکیده تعجب­انگیز است. از ذکر مثال، توضیح مفهومی و ذکر منابع خودداری کنید. فعلها به صورت مجهول آورده شود یا به خود نوشتار اسناد داده شود. از لحاظ زمان نیز، فعلها به صورت ماضی ذکر می­شوند. یک چکیده معمولا با جمله «عنوان» یا «راهنما» شروع می­شود. این نخستین جمله می کوشد تا موضوع اطلاعات ضروری را که در عنوان اثر بیان نشده است، خلاصه­برداری کند. شاید برخی تعجب کنند که چکیده از یک بند تشکیل می­شود. به عبارت دیگر، چکیده نیازی به بندچینی ندارد. در این بند پیوسته باید از جمله­های واضح و شفاف استفاده شود.

باید تأکید کنیم که ارائه یک فهرست مطالب و به طور سربسته اشاره کردن به اینکه در فلان فصل به فلان مطالب پرداختیم اصلا شایسته چکیده نیست. در چکیده، باید دست و دل باز بود و به خواننده خدمت کرد. به راحتی دستاوردهای خود را به خواننده تقدیم کنید و برای او احترام قائل شوید. همه مطالب مهم و اساسی و نتایج کیفی و کمی مندرج در پژوهش را به اختصار نشان دهید. بهتر است با خواندن کل متن، از نکات اصلی آن پیش­نویس تهیه شود و سپس بازبینی و نهایی گردد. برای نوشتن چکیده پایان­نامه، توصیه می­کنیم ابتدا چکیده هر فصل را تهیه کنیم و سپس، به کمک چکیده فصلها، یک چکیده جامع­تر بنویسیم. به هر حال، محقق باید در چکیده­نویسی دقت بیشتری داشته باشد تا بتواند با آوردن چند سطر فشرده در یک ساختار منسجم، به اهداف چکیده دست یابد و با اطلاع­رسانی کافی و صحیح جامعه علمی خود را یاری دهد. در اینجا توصیه می­کنیم که با مراجعه به منابع معتبر و متخصصان این فن، اصول چکیده­شناسی و چکیده­نویسی را بشناسیم و نقاط ضعف چکیده­هایی که غیر اصولی نوشته شده­اند، نباید الگوی ما قرار گیرند.

روش تعیین واژگان کلیدی

در انتهای چکیده در حد یک سطر باید به واژگان کلیدی اشاره کنیم. این کلمات را نباید معنا و ترجمه کنیم یا توضیح دهیم؛ فقط ذکر ­می­کنیم و بین آنها ویرگول می­گذاریم. واژگان کلیدی در واقع کار فهرست را انجام می­دهند و به مخاطب اعلام می­کنند که شالوده بحث روی چه اصطلاحات و مفاهیم تخصصی دور می­زند. از این رو، کلیدواژه­ها نقش نمایه را در جست و جوهای الکترونیکی و اینترنتی داراست. تعداد کلیدواژه در حدود شش یا هفت مورد است و نشانگر مباحث مهم مقاله است. برای یافتن واژگان کلیدی به الفاظ مترادف و متضاد کلمات نیز توجه داشته باشید. نام شخصیتها و اعلام مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری نیز ممکن است در چکیده آورده شوند. الفاظ مرکب، گاهی به صورت ترکیب وصفی و گاهی نیز به حالت ترکیب اضافی در چکیده قابل ذکر هستند. در تهیه واژگان کلیدی نمی­توانیم واژه­های خیلی عام که جنبه غیرتخصصی دارند را بیاوریم، مثلا در یک مقاله ای که عنوان آن، «تقدم تفسیر موضوعی بر ترتیبی» است، کلماتی مانند «تقدم» و «معیار» و «معیار برتری» و «رابطه» و «روش» و مانند آن کلیدواژه­های خوبی نیستند. با ترکیب وصفی و اضافی می­توانیم تا حدودی این مشکل را برطرف کنیم؛ مثلا بگوییم: «تقدم تفسیر موضوعی» و «روش تفسیر». به هر حال، باید واژگانی را استفاده کنیم که به طور مستقل محتوای مقاله ما را معرفی می­کنند.   

   پیوست (2) راهکارهای گزینش مسئله

گزینش مسئله برای مقاله، یکی از اموری است که برای بسیاری از دانش­پژوهان به صورت یک مشکل در می­آید. برخی از مجاری مسئله­یابی به این شرح است[10]:

1.    مراکز و مؤسسات پژوهشی هر ساله برای خود اولویت­هایی را در راستای وظایف و اهداف خود در نظر می­گیرند. شما می­توانید با مراجعه به آنها، به دسته­ای از موضوعات خوب دست یابید که کارشناسی لازم در مورد نیازسنجی آنها صورت گرفته است. چه بسا، بتوان در یک زمان واحد به چند منظور یک تحقیق را انجام داد: مثلا هم برای آن مرکز تحقیق کنید و هم برای خود پایان­نامه یا مقاله بنویسید.

2.    مراجعه به فراخوان مقالات برای کنفرانس­ها، مسابقات در زمینه­های علمی و پژوهشی، همایش­های علمی راه دیگری است برای رسیدن به مسئله یا موضوع. 

3.    مسائل کاربردی و مشکلات و معضلات جامعه نیز متناسب با تخصص و مهارت­های ما مسائلی را در مقابل ما می­گذارد. محقق مسئولیت­پذیر با نگاه تیزبین خود معضلات جامعه را رصد می­کند و با پشتیبانی علمی در صدد رفع آنها بر می­آید.

4.    همچنین می­توان با مراجعه به کتاب­های تخصصی و یادداشت کردن موضوعاتی که مورد علاقه ماست، به ایده­هایی خوب برای مقاله دست یابیم. به نظر می­رسد این راه، بیشتر برای افراد مبتدی و کسانی که می­خواهند یک کار تمرینی انجام دهند، مناسب­تر است.

5.    بسیاری از سخنرانی­های شخصیت­های جامعه و نیز برنامه­های صدا و سیما و مباحث روزنامه­ها و مطبوعات سوژه­های جدیدی برای تحقیق در اختیار ما قرار می­دهند.

6.    اگر مدرس یا شاگرد هستید، در سر کلاس­های تدریس نیز مسائل و موضوعاتی برای تحقیق ظاهر می­شود.

7.    به منابع مربوط به رشته تحصیلی خود مراجعه کرده، موضوعات مورد علاقه و مهم را پیدا کنید.

8.    به موضوعاتی که فراخوان­های مربوط به کنفرانس­ها، سمینارها، همایش­ها و مانند آن مراجعه کنید.

9.    به فصل آخر پایان­نامه­ها، که «پیشنهادهایی برای پژوهش­های بعدی» مطرح می­کنند، مراجعه کنید.

10.           با اساتید و افراد مطلع و کارشناس در مورد موضوع­های خود مشورت کنید.

11.           کنجکاوی بیشتر و توجه به اطراف و مسائل روزمره و عادی ما را اغلب به مسائلی می­رسانند.

12.           افراد، مسئولان و ارگان­های مرتبط با موضوع معمولا دسته­ای از مسائل و چالش­های مربوط را می­دانند و می­توانند در مسئله­یابی به ما کمک کنند.

13.           محقق می­تواند با کلیدواژه­های عمومی زیر در باره موضوعات و مسائل جدید در پایگاه­ها و اینترنت جست و جو کند. برخی از این واژه­ها عبارت­اند از: موضوعات پژوهشی، اولویت­های پژوهشی، مباحث پژوهشی، پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر، مسائل نوین، مسائل جدید.

14.           مراجعه به منابع الکترونیکی و سهولت جست و جو در آنها ما را در تصمیم­گیری برای موضوع مقاله کمک می­کند. این منابع متعدد هستند و برخی از آنها در همین کتاب آمده بود. بعضی از این پایگاه­ها عبارت­اند از: 

·        www.seraj.ir (بانک اطلاعات مقالات اسلامی)؛

·        IranDoc www. (شامل چکیده مقالات و سایر منابع پژوهشی)؛

·        www.sid.ir  (شامل چکیده و متن بسیاری از مقالات در حوزه‌های مختلف)؛

·        www.magiran.com  (شامل مجلات و نشریات ایران).

 

$$$


پیوست (3): مراحل عملیاتی پایان­نامه نویسی

1.  انتخاب موضوع

2.  تجزیه حداکثری موضوع به وسیله طراحی سوالات [تجزیه اولیه در پژوهش]

3.  مطالعات موضوع­شناختی [گسترش اولیه اطلاعات]

4.  تکمیل تجریه موضوع

5.  طبقه بندی و مرتب کردن سؤالات

6.  تهیه فهرست منابع لازم [کتابشناسی اولیه]

7.  خلاصه­نویسی،‌ بازنویسی و گزارش­نویسی از آثار دست اول و بسیار مرتبط با موضوع، [الگوگیری و آمادگی]

8.       کشف مسئله یا مسائل تحقیق (گزینش بعد یا ابعاد خاصی از موضوع)

9.       تجزیه مسئله به سؤالات

10. مطالعه متمرکز بر روی مسئله و کسب آمادگی لازم برای طرح­نامه نویسی

11. تکمیل تجزیه مسئله به سؤالات

12. طبقه­بندی و مرتب کردن سؤالات

13. تهیه فهرست مطالب بر طبق سؤالات

14. تداوم مطالعه و تأمل تا رسیدن به فرضیه

15. تهیه پیش­نویس طرح

16. مشاوره و نهایی­سازی طرح

17. تکمیل نسبی منابع و مآخذ [کتابشناسی ثانویه]

18. جمع­آوری اطلاعات و فیش­برداری [گسترش ثانویه اطلاعات]

19. دسته­بندی فیشها بر اساس فهرست مطالب و فهرست سؤالها

20. فشرده­سازی و یکپارچه­سازی اطلاعات کسب شده به صورت یک نمودار و نقشه منسجم

21. تفکر و تکمیل فیشهای تحلیل و نقد

22. تهیه پیش­نویس پایان نامه یا مقاله

23. بازبینی و حک و اصلاح و ویرایش

24. پاکنویسی پژوهش

  Eslampur88@gmail.com  $$$15/11/90



[1] - این جزوه، شما را در تدوین «کلیات پایان­نامه» نیز یاری می­دهد.

[2] - هنوز در برخی از فرم­های طرح تفصیلی به جای بیان مسئله، «تبیین موضوع» خواسته می­شود.

[3] - body of problem

[4] - برای یک نمونه از تبارشناسی کامل می توانید مراجعه کنید به: «فرهنگ تاریخ اندیشه­ها، ویراستاری فیلیپ پی. واینر، ج3، ص 2605؛‌ در آنجا « خوشبختی»‌ را به خوبی تبارشناسی کرده است.

[5] - ر.ک. پایان­نامه نویسی، ص 108.

[6] - این نویسندگان، خیلی شبیه کباب فروشانی هستند که با انداختن قدری چربی و پیه روی آتش و با دود کردن آن می­خواهند مشام مشتریان را به مغازه­شان جلب و جذب کنند.

[7] - در تدوین این نوشتار مختصر، علاوه بر تجربیات نگارنده، از منابعی که در انتهای نوشتار آمده است، تا حدودی استفاده شده است و برای اختصار، از ذکر منبع در همه موارد خودداری شده است.

[8] - برای آشنایی با نمونه­ای از چکیده­های گویا و خوب می­توانید مراجعه کنید به: احد فرامرز قراملکی، « برهان حقایق نفس الامری و معمای جذر اصم»، مقالات و بررسیها، ش62، سال 76، صص69-59.

[9] - شماره های اخیر مجله مقالات و بررسی­ها برای الگوگیری توصیه می­شود.

[10] - این راهکارها به مسئله یابی برای مقاله نویسی محدود نمی شود، بلکه مسئله برای پایان نامه نیز از همین راه­ها قابل دست یابی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد